středa 4. května 2011

Hrátky s operáky, openSUSE 11.4.

Jsem teď několik dní zavřený doma.          

Nemám co dělat a tak si krátím čas hrátkami s počítačem a testováním několika posledních distribucí Linuxu.
Linux obecně mám rád, dokonce si myslím, že jsou případy, kdy je lepší volbou než Windows v jakékoli verzi. Příkladem mohou být netbooky s Atom procesory a distribuce Xubuntu, to je kombinace na jedničku a tentýž stroj s Windows je proti tomu peklo, další příklad budiž servery.

Do vydání verze 11.04 bylo vždy mým favoritem Ubuntu, vyhovovalo mi Gnome a vše běželo jak má. Několik let jsem měl doma na stolním PC dualboot Windows/Ubuntu a byl jsem maximálně spokojen. Z 80ti procent jsem jel v Ubuntu a jen když mě popadla hrací nálada, nebo když jsem dělal flash mobilů a podobné speciálky přepnul jsem se do Windows.
Bohužel po otestování distribuce s Unity, jsem usoudil, že to není to co chci a zůstávat u 10.10 se mi nechtělo, tak jsem se dal do pátrání.
Stáhnul jsem Mandrivu, Debian a openSUSE, každé ráno smazal disk, nainstaloval daný systém a celý den si hrál.
Výsledek je jasný, moc se mi líbí openSUSE 11.4 64bit edice. Po několika dnech hraní a dolaďování, jsem zjistil, že mi ani z Ubuntu, ani z Windows v tomhle systému nic nechybí. Vše funguje jak má, jediný problém byl s prvotním nastavením wifi síťovky, ale nic dramatického. Systém je naprosto stabilní a na mém ostarožním notebooku HP Compaq 6710b, běhá velmi svižně a bez záseků.

Přikládám několik důležitých postřehů z hrátek:

Rychlost instalace: 
ta je prostě výborná, i na pomalejší mašině (C2D 2,1GHz, 3GB RAM, Intel GMA3100, 80GB HDD) je nainstalováno za cca 20 minut.


YaST:
nejpohodovější nástroj na nastavování systému, jaký jsem viděl, prostě nádhera.

Wine:
V Linuxu jsou hry celkem problém, díky Wine si můžu zahrát rozumnou hru i bez nutnosti instalace Windows.

Grafické prostředí:
Moc se mi líbí KDE, grafické efekty jsou propracované a s trochou nastavování a skinování si uděláte systém přímo pro Vaše oči. I Gnome je povedené, je jen uživateli pro co se rozhodne.

Komunita:
je u openSUSE poměrně dost silná a pokud si s něčím nevím rady, vše vyřeší komunitní fórum.

Předinstalované aplikace:
Po nainstalování nemusí člověk, pokud není vybíravý jako já, snad nic instalovat navíc. Kam se člověk podívá ať je to web, mail, ICQ, Twitter, obrázky, videa, foťáky, a tak dále, vše je připraveno a funguje. Samozřejmě vše jde nahradit oblíbeným SW dle osobních preferencí.

Repozitáře:
jsou už hodně obsáhlé a tak nejsou problémy s kodeky a ostatnímy důležitostmi. Jen se divím, že v základu není zahrnut Packman, který je hojně využíván, ale to se spraví dvěma kliknutímy v YaSTu.


Co ještě dodat, snad jen to že jsem, po delší době, zase úplně okouzlen Linuxem a doporučuji všem, alespoň si ho otestovat, třeba jen ve VirtualBoxu, uvidíte, že se bude líbit. :)
Takhle to nakonec dopadlo u mne.






3 komentáře:

  1. Jsem sice zastánce Ubuntu, dokonce přicházím na chuť Unity, ale nelíbí se mi směr, jakým Canonical kráčí. Sice existuje možnost přepnutí na Gnome-panel, ale verze 11.4 je poslední, která tuto možnost umožňuje. Pak si Gnome-panel budeme muset doinstalovat dodatečně.
    Nicméně co jsem chtěl hlavně říct. Teď jsem momentálně taky ve fázi hledání pro mě ideální distribuce, takže budu testovat i openSUSE.
    Díky za článek.

    OdpovědětVymazat
  2. Osobně používám openSUSE k práci již pět let a zatím jsem celkem spokojen. Hlavě je vidět, že Novell klade důraz na vyladěnost jednotlivých částí systému. Laikovi pomůže YAST, ve kterém se lze doklikat k nastavení snad všeho systémového. Osobně ale vím, že to není distribuce na starší počítače, že někdy se už chová tak nějak Widlácky. Ubuntu a podobné hurá akce bych na pracovním notebooku neriskoval. Na vyzkoušení spíš doporučuju nový Debian Squeeze. Mám pocit, že je to pro mne další kandidát na pacovní distribuci. Je také vymazlený, a ikdyž občas do konsole musíte, tak po nastavení běží naprosto svižně. Navíc kmitá stabilně s minimálními nároky.

    OdpovědětVymazat
  3. Já tuhle distribuci i verzi používám na 800MHz, 2GB RAM s GNOME2 + Metacity (kompozitní režim) a rychlost je nádherná. Instalace trvala asi 2 hodiny hlavně kvůli pomalé mechanice. Zatím jí mám 3 měsíce a jsem jen a jen spokojen.

    OdpovědětVymazat